publikacje

Wróć do listy

Wspomnienia rok 1982

Wspomnienia Jadwigi Sułkowskiej-Mijal z 1982 r. nie są dokumentem jednorodnym. Autorka zebrała w nim dwa krótkie felietony oraz cztery wiersze. Każdy tekst został opatrzony tytułem i odręcznie podpisany pełnym imieniem i nazwiskiem autorki. Pierwszy z felietonów, zatytułowany Plac Zwycięstwa i datowany „A.D. 1982”, to refleksje na temat krzyża z kwiatów, układanego na placu Zwycięstwa w Warszawie od 15 kwietnia do 19 sierpnia 1982 r., kiedy to pod pozorem remontu zamknięto dostęp do placu. Autorka językiem podniosłym, silnie nacechowanym emocjonalnie, zawierającym elementy egzaltacji religijnej opisała ludzi kolejno podchodzących do krzyża: starszą kobietę, zabieganą gospodynię domową, młodą parę w ślubnych strojach. Krzyż był dla niej symbolem więzi międzyludzkich i wspólnoty: „I czuje się, że w tej więzi i wspólnocie odradza się ludzka podmiotowość, zagubiona gdzieś po kolejkach, urzędach, a może przy czytaniu szmatławej prasy” (s. 1). Jednocześnie Sułkowska-Mijal zarejestrowała silny podział społeczeństwa na „my” i „oni”. Wyraziła przy tym przekonanie, że mimo militarnej siły, jaką dysponuje komunistyczny rząd, prawdziwe wartości symbolizowane przez krzyż kwietny, przetrwają: „Może kiedyś taki but [żołnierski] rozdepcze krzyż na placu Zwycięstwa. Ale nigdy nie zgniecie i nie wdepcze w ziemie tego, co tam, nad tym krzyżem, dokonało się w sercach ludzkich; ich niezbywalnego prawa do poczucia własnej godności – i nie zniszczy tej cichej, niepowtarzalnej łzy” (s. 2).

Drugi felieton, Róg Almatei, jest pamfletem wyśmiewającym przekaz propagandowy oficjalnej telewizji. Sułkowska-Mijal prześmiewczo zacytowała w nm wypowiedzi na temat braków rynkowych, obarczające winą spekulantów. Sparodiowała nowomowę okresu stanu wojennego, nazywając spekulantów „wyrodnymi elementami społeczeństwa i systemu”, a milicję „naszą niezrównaną i jedyną w świecie” (s. 3). Konkluzją tekstu jest stwierdzenie, że prezentująca propagandowy przekaz telewizja, podobnie jak cały system komunistyczny, oferuje gotowe odpowiedzi na wszystkie pytania i „oszczędza szare komórki” obywateli (s. 4).

Wiersze Oczekiwanie, Ukłon w stronę mesjanizmu romantycznego, Modlitwa o tożsamość oraz Krzysztofowi Kamilowi Baczyńskiemu (nad grobem Grzegorza Przemyka) zostały zainspirowane przez polski romantyzm, zwłaszcza poezję C.K. Norwida. W ostatnim wierszu autorka stworzyła paralelę między losami Baczyńskiego a Przemyka.

Miejsce powstania: 
Warszawa
Opis fizyczny: 
8 k.
Postać: 
luźne kartki
Technika zapisu: 
maszynopis
rękopis
Język: 
Polski
Miejsce przechowywania: 
Dostępność: 
dostępny do celów badawczych
Data powstania: 
Od 1982 do 1983
Stan zachowania: 
dobry
Sygnatura: 
AO II/103
Tytuł kolekcji: 
Dzienniki pisane po polsku w XX wieku.
Uwagi: 
Numery stron zostały przez autorkę naniesione odręcznie na maszynopisie. Każdy tekst został odręcznie podpisany pełnym imieniem i nazwiskiem autorki.
Słowo kluczowe 1: 
Słowo kluczowe 2: 
Słowo kluczowe 3: 
Główne tematy: 
podział społeczeństwa w latach 80., propaganda państwowa, kultura niezależna
Nazwa geograficzna - słowo kluczowe: 
Zakres chronologiczny: 
Od 1982 do 1983
Nośnik informacji: 
papier
Gatunek: 
teksty literackie