Wspomnienia nauczycielki z lat 1949–1956
Dokument rozpoczyna opis pierwszych, dziecięcych doświadczeń szkolnych Heleny Osojcy. Stosując narrację trzecioosobową autorka wspomina swoje wrażenia z rozpoczęcia nauki, podkreślając, że już wówczas – będąc małą dziewczynką – podjęła decyzję o zostaniu nauczycielką. W dalszej części Osojca – pisząc już w pierwszej osobie – koncentruje się na latach powojennych, kiedy realizuje swoje marzenie sprzed lat. Opisuje swoje obowiązki w kolejnych placówkach, m.in. dotyczące sposobu organizacji nauki, funkcjonowania szkoły, jak i problemy z tym związane. Dodatkowo wskazuje na szereg zajęć, za które była odpowiedzialna – również jako kierowniczka szkoły, oraz perturbacje związane z koniecznością wypełniania zadań narzucanych przez władzę (np. pilnowanie obowiązkowej dostawy zboża przez rolników). Wspomnienia zawierają także opis okoliczności, w których autorka została zwolniona z funkcji kierowniczki i przeniesiona do placówki w mieście, a kończą się krótką charakterystyką pracy w elbląskiej szkole.
Treść wspomnień dotyczy wyłącznie sfery zawodowej, wspomnienia nie mają charakteru osobistych zapisków – poza wzmiankami z dzieciństwa brak w nich odniesień do życia prywatnego autorki.